Update Shanghai, S&OP/Suzhou/Pudong - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu Update Shanghai, S&OP/Suzhou/Pudong - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu

Update Shanghai, S&OP/Suzhou/Pudong

Door: Christian de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Christian

17 November 2013 | China, Sjanghai

Goede dag allemaal.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op mijn blog heb geschreven. De laatste tijd ben ik vooral bezig met werken en heb ik niet zoveel tijd om andere dingen te doen. Het werken in China is een stuk chaotischer dan in Nederland. Het plan voor de toekomst is nog niet zo georganiseerd als in Nederland. Hierdoor kun je op eens veel verkopen van 1 product en de volgende week van een ander product. Ik ben er dus altijd voor aan het zorgen, dat we met spoed wat producten ontvangen. Op de moment hebben we tekort aan verpakkings materiaal, dus dat maakt het nog iets lastiger. Als het goed is ontvangen we de producties hiervoor volgende week weer en dan is de boel weer onder controle. Dan kun we gaan uitzoeken wat er in December gaat gebeuren. We verwachten lagere verkopen, omdat de voorraden bij klanten worden afgebouwd . Alleen het is lastig te bepalen hoeveel we gaan verkopen, in Januari kan ik het vertellen.

Verder heb ik de laatste paar weken nog een aantal andere dingen beleefd. In deze 3 weken heb ik nog wat stadsdelen van Shanghai bekeken. Ik ben bij Wukang road geweest. In deze straat staan allemaal oude gebouwen vanuit het oude Shanghai. Het is volgens mij 1 van de mooiste en duurste wijken in Shanghai. Het is er erg schoon en er staan een hoop bomen, dus het is waarschijnlijk het gezondste en rustigste deel van de stad.

Daarnaast ben ik 2 weken geleden naar een S&OP event geweest. Een collega moest daar een presentatie geven en deze kreeg een extra kaartje. Ik mocht mee om wat inzicht in de Chinese markt te krijgen. Allerlei internationale bedrijven gaven presentatie over sales & operational planning. Hier heb ik geleerd dat het S&OP proces in de toekomst geüpgrade wordt naar IBP (Intergrated business planning) Dit is een geavanceerde manier om gezamenlijk plan voor het bedrijf voor de toekomst te maken. Hier speelt Demand & Supply planning een grotere rol vergleken met de huidige processen. Dit was wel interessant om te zien. Daarnaast was de meeting goed om te netwerken. Het event was voornamelijk gericht op supply chain managers, dus het was wel leuk om mensen van verschillende bedrijven te ontmoeten. Ten slotte was het event in een redelijk luxe hotel in Shanghai, dus het eten en drinken was ook prima. Eindelijk weer echte koffie, de Chinese koffie is namelijk niet zo goed.

Vorige week ben ik mee geweest met het bedrijfsuitje. Hiervoor gingen we met een busje naar de stad Suzhou. Dat ligt zo’n 2 uur rijden van Shanghai. Ik vond het ver rijden, maar voor Chinese begrippen was het maar een klein stukje. Hier kregen we eerst wat presentaties te zien en was er wat teamwork. Ik heb niet echt veel meegekregen van de meeting, want mijn Chinees is niet zo goed. Ik kon wel goed oefenen op het interessant kijken naar de presentatie en doen alsof het heel interessant was. Naast sociaal wenselijk gedrag kan ik mij nu focussen op deze competentie . Na de presentaties begon het eten en drinken. Als eten kregen we krab, dat is een speciaal gerecht in Suzhou. Na wat uitleg kon ik aan de slag met het openen van de krab en het opeten van de goede onderdelen. Het is wel een hoop werk om dit eten, dan is krabsalade in een bakje toch makkelijker. Tijdens het eten was er ook sterke drank aanwezig om te proosten. De drank heet Baijiu of zoiets en het percentage van de sterkste drank was +/- 70% en de lichtere 50%. Eigenlijk smaakt het nergens naar, je proeft alleen de alcohol. Maar tja de Chinezen dronken er genoeg van. Daarna zijn we in de avond nog naar een karaoke bar geweest. Hier heb ik de Chinezen hun beste karaoke liedjes zien zingen en wat drank spelletje gedaan. Het Chinese bier is niet echt sterk, dus hier kun je genoeg van drinken. De dag erna konden we eerst uitslapen en een beetje relaxen bij het hotel. Dan is relaxter dan Nederland, waar je weer vroeg gewekt wordt. Het hotel was dicht bij de Suzhou Garden, dus hier konden we ook nog even rond kijken. Daarna zijn we nog naar de stad Suzhou geweest als teambuilding. Hier kon je in het museum van Suzhou kijken naar de kunst en de stad verder bekeken. Het was wel een leuke ervaring.

Dit weekend was het nog mooi weer. Gisteren was het een redelijk smogloze dag. Soms denk je dat het in de ochtend mistig is, maar als de mist de hele dag blijft hangen dan weet je dat het smog is. Niet echt gezond, maar dat is het nadeel van het leven in een grote Chinese stad. In Nederland zal het wel weer wennen zijn om frisse lucht in te ademen. In dit weekend ben ik naar de overkant van de Bund geweest. Dit is Pudong, vanuit hier kun je uitkijken op de oude stad. Het was wel mooi om de stad van de andere kant te zien. Ik heb een paar foto’s hiervan toegevoegd.

Nu nog een paar weken werken en dan kom ik met kerst en oud & nieuw weer even naar huis.

  • 22 November 2013 - 19:24

    Oma De Bruijn:

    Bericht van Oma

    Hallo Christian,
    Hoe maak je het. Ik zie je op de computer in het bejaardentehuis.
    Ik ben gevallen op m'n kamer, maar het is gelukkig goed afgelopen.
    We hebben je foto's bekeken.
    Je ziet veel van de wereld.
    Ik wens je veel succes.
    Kun je al goed buigen (bij het groeten) ?
    Doe je 's ochtends ook gymles buiten op het plein van de Hemelse Vrede?
    Fiets je ook?
    Reageer maar.
    René die dit nu intikt, geeft het wel door.
    Groeten en tot ziens.
    Oma en René

  • 23 November 2013 - 14:07

    Christian De Bruijn :

    Hoi Oma en René.

    Leuk om iets van jullie te horen en dat jullie de blog bijhouden. Met mij gaat het goed hier. Ik hoop dat de val niet te erg was en dat je snel hersteld. Ik kom met kerst en nieuw jaar weer even terug naar Nederland en dan kan ik even langs komen. De foto's zijn voornamelijk van Shanghai. Het is een grote stad met een hoop dingen om te zien. In de toekomst met ik nog wat andere steden gaan bekijken. Dit schijnt weer anders te zijn vergleken met Shanghai. Nu wordt het wat kouder hier, dus dat moet ik de zomer maar gaan doen. Verder hoef ik hier niet te buigen met groeten. Volgens mij is dat meer iets voor Japanners. De Chinezen die ik ken doen het niet echt of ze zijn al te veel gewend aan Europeanen. Verder nog geen gymles meegedaan. Het plein van hemelse vrede ligt in Beijing dus dit is te ver weg, maar oudere mensen doen wel een soort van Yoga in de parken hier. Ze zullen een beetje raar opkijken, als ik mee wil doen. Verder heb ik hier nog geen fiets. Het is redelijk gevaarlijk om te fietsen hier, want de verkeersregels zijn redelijk anders. Daarnaast is het erg druk om door het verkeer heen te fietsen en is de lucht niet echt gezond. Maar in Shanghai hebben ze een metro waarmee je bijna overal kan komen en anders zijn de taxi's ook nog een mogelijkheid.

    Nog een fijn weekend! En tot eind december.

    Groeten,
    Christian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christian

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 14331

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 15 Augustus 2014

Short term assignment Shanghai

Landen bezocht: