Chinese holiday - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu Chinese holiday - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu

Chinese holiday

Door: Christian de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Christian

06 Februari 2014 | China, Sjanghai

Beste allen,

Ten eerst bedankt voor alle felicitaties voor mijn verjaardag!

Met kerst en nieuwjaar was ik weer even terug in Nederland. Het was leuk om bijna iedereen weer even te zien en daarnaast was het Nederlandse eten ook weer lekker. Daarna ben ik weer terug gekeerd naar Shanghai. Hier moest ik 4 weken aan het werk, voordat de Chinese Nieuwjaar vakantie begon. In de periode heb ik er wat extra werk bij gekregen. Een Chinese collega’s was onverwacht zwanger geworden en mag nu niet meer aan het werk. Ik moest dat werk dus gaan overnemen en ben nu dus weer demand planner (forecaster) van 2 regionale distributiecentrums geworden. Daarnaast moet ik de VAS promoties en nieuwe producten forecasten en sales informeren dat ze deze moet verkopen. Daarnaast is een collega van de regio vertrokken naar sales, dus ik ben nu business project leider geworden van het Go direct project. Dit jaar gaan er nog twee regionale distributiecentrum open en ik moet ervoor zorgen dat dit goed verloopt. Vanaf volgende week ga ik mijn supply planner taken overdragen aan een Chinese collega en dan heb ik weer een beetje extra tijd voor bovenstaand werk. Genoeg te doen dus op het werk. Aan het begin van het jaar had het bedrijf de jaarlijks meeting op het voorgaande jaar af te sluiten. Dat werd afgesloten met een spetterende show waarin de verschillende afdeling een show gaven en er waren wat speeches. Dit was wel leuk om een keer mee te maken.

De laatste werkweek werd het al wat rustiger op het werk en de meeste Chinese collega’s gingen terug naar hun ouders. Het Chinese Nieuwjaar is een soort van kerst in Nederland. De hele familie komt dan bij elkaar om dit te vieren. Shanghai was toen redelijk uitgestorven. Het voordeel was wel dat er eindelijk geen Chinezen in de weg liepen alleen het nadeel was dat de meeste winkels/restaurants dicht waren. Mijn Chinese collega’s vonden het verstandig, als ik dan ook ging rond reizen om wat van China te zien. In Guangzhou scheen het nog zomer te zijn, dus ik heb maar een ticket naar deze plaats geboekt. Het is misschien beter, dan een hele week Grand Theft Auto spelen. De volgende keer moet ik het alleen iets eerder bedenken, want dan zijn de ticket wat goedkoper. De eerst dagen van de Chinese Holiday ben ik in Shanghai gebleven, omdat het dan te druk is op de luchthaven. Met het Chinese Nieuwjaar ben ik naar de Bund (rivier in de stad) geweest en ik had gezocht naar een speciale parade dichtbij een tempel. Voor de parade was ik waarschijnlijk te laat, dus toen ben ik het vuurwerk gaan bekijken. Helaas was er niet zoveel vuurwerk en daarnaast was er te veel smog om het goed te kunnen zien. Het was dus niet zo speciaal hier in Shanghai.

Daarna ben ik op zondag vertrokken naar Guangzhou. Ghangzhou licht in het zuiden van China dicht bij Hong Kong en het is na Beijing en Shanghai de derde grootste stad. Daarnaast was het toen ik arriveerde iets van 25 graden. In Shanghai was het ook even lente, maar hier was het maar 18 graden ofzo. Het was dus prima weer in Guangzhou. In Guangzhou heb ik de White Cloud mountain bezocht. Dit is een berg naast Guangzhou met een hoop verschillende natuur. Toen ik de top de berg had gehaald, stond er zelfs een Mac Donalds boven op de berg. Wel relaxed om in de omgeving rond te wandelen. Alleen het was pittig om de uitgang weer terug te vinden. Daarnaast ben ik naar het centrum van de stad geweest en de Pearl River. De stad staat bekend om zijn Chinese eten, alleen helaas waren deze dicht vanwege de vakantie. Dus ik ben naar een Expat restaurant geweest en de hamburgers daar waren ook perfect. De beste van China!

Na een paar dagen ben ik een dag naar Hong Kong geweest. Met de trein ligt Guangzhou 1,5 uur reizen van Shenzhen. Shenzhen in de grensplaats tussen China en Hong Kong. Met het Nederlandse paspoort krijg je een visum voor 3 maanden voor Hong Kong, dus het heel makkelijk om hierheen te reizen. Alleen heel veel Chinezen hadden dezelfde gedachte, dus het was erg druk. Gelukkig was er bij de Hong Kong een aparte lijn voor buitenlanders. Hong Kong is Engeland in het klein met een hoop Chinezen en bergachtig. Het is een mooie stad met allerlei culturen. 1 dag is niet genoeg om alles te bekijken. Ik ben naar het centrum geweest, een paar kerken, de rivier en een stadspark met wat dieren. In de avond ben ik wat wezen eten in het centrum, het bleek een Vietnamees restaurant. Het eten was prima en volgens mij is het in Hong Kong altijd happy hour. De volgende keer moet ik er alleen het weekend heen. Als het geen Chinese vakantie is, dan is het niet zo druk en er lopen genoeg mooie vrouwen rond. Dus als iemand zin heeft om een weekendje naar Hong Kong te gaan, dan hoor ik het wel.

Nu ben ik weer terug in het koude Shanghai. Het is nu 8 graden en het regent. Daarnaast wordt het weer kouder. Vrijdag en Zaterdag weer aan het werk en dan een rustdag. Nog 6 maanden en mijn Chinese avontuur zit er weer op.

Groeten,
Christian

  • 07 Februari 2014 - 09:15

    Mike:

    Ha, ik hoor het al, jouw CV is aan het ontploffen van de verantwoordelijkheden/ervaring. Goed bezig! Gelukkig Chinees nieuw jaar dan he! Top die foto's;
    - goed om het team te zien, toch nog een hoog percentage vrouwen in de supply chain daar :)
    - hier de 2e move&improve meeting gehad, maar was minder show dan daar zo te zien, al is het alleen maar omdat het weer in birmingham was :p
    - relaxt dat ze daar wel ook gwn outlook gebruiken (Engels hoop ik?)
    - die smog is echt niet normaal
    - mooi uitzicht vanaf de blanke berg
    - is die look right/left in hongkong nou tegen het eenrichting verkeer in ofzo?

    Vet hoor dat je tijdens de holiday de stad IRL onveilig hebt gemaakt ipv in GTA. Nog goeie achievements gescoord ook? Veel succes en plezier nog in het laatste half jaar en ik laat het je weten mocht ik langs Hong Kong komen binnenkort.

  • 10 Februari 2014 - 14:56

    Christian:

    Hoi Mike, bedankt voor je prachtige reactie :). Met mijn CV komt het wel goed, alleen mis mijn Nederlandse collega's wel.
    - Wel voldoende vrouwen in de supply chain, maar in Amsterdam heb jij het beter voor elkaar.
    - Heb je tijdens de tweede move en improve meeting weer een mooie auto gemaakt of was het iets anders. Verder is het altijd goed om effe te teambuilden in de UK.
    -Outlook wordt zelfs in China gebruikt en ook nog eens in Engels. Alleen het internet is traag hier, dus je moet tien minuten wachten, totdat je een bijlage kan openen :(
    -De blanke berg zou net zo rasitische zijn als de zwarte piet of de roze pelikaan. Dus het is de witte wolken berg.
    -Het look right/ left is vanwege de Engelse, die nog steeds aan de verkeerde kant van de weg rijden. Volgens mij werden er teveel Chinezen aangereden en toen hebben ze dit maar op weg gezet.
    -Geen achievements behaald in Hong Kong helaas. Werk ze in het prachtige Amsterdam Zuid Oost en veel plezier daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christian

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 14330

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 15 Augustus 2014

Short term assignment Shanghai

Landen bezocht: