Mid Autumn festival & National Holiday - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu Mid Autumn festival & National Holiday - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu

Mid Autumn festival & National Holiday

Door: Christian de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Christian

07 Oktober 2013 | China, Sjanghai

Goede dag

Het is alweer een tijdje geleden, dus het is weer tijd voor een nieuw bericht. De vrije dagen zijn weer achter rug. Eerst was het Mid Autumn festival en daarna was er begin Oktober de National Holiday. Het nadeel van deze vrije dagen, was dat je ervoor extra moet werken. Het weekend is dan helaas maar 1 dag, dus dat is wel ff afzien. Op zondag of op zaterdag werken is toch wel apart. Gelukkig is dit nog 1 zaterdag en dan is dit voorlopig voorbij.

Twee weken geleden heb ik een andere regio van Shanghai bezocht. Ik ben toen naar Tianzifang geweest. Dit is een gebied met allerlei kleine straatjes vol met winkeltjes en restaurantjes. Daarnaast is er museum in de regio, wat er in de nacht heel speciaal uitziet. Bij daglicht ziet het er een beetje vreemd uit. Maar de winkeltjes verkopen min of meer dezelfde spulletjes. Daarna kun je relaxed op een terrasje zitten om alle mensen te bekijken die langs lopen. Het is wel een mooi toeristisch gebied om gezien te hebben.

De eerste week van Oktober is iedereen in China een week vrij. Het is overal dan extreem druk en de tickets zijn twee keer zo duur. Het is dus niet verstandig om te reizen door China, als er een nationale vakantie plaats vindt. In deze week heb ik niet zoveel speciale dingen gedaan. Het weer wordt hier ook wat minder en het was druk. Ik ben deze week maar eens naar de kapper geweest. Dat is hier wel een speciaal avontuur, want de kapper spreekt hier geen Engels. Door een fotootje op de Iphone te laten zien, begrepen ze al snel hoe het geknipt moest worden. Voor ongeveer 7,50 wordt je haar vooraf gewassen, geknipt en achteraf weer gewassen. Het is dus redelijk goedkoop om hier naar de kapper te gaan en het resultaat is ook aardig goed gelukt.
Een dag erna ben ik naar 1 van de grootste markten met nep spullen geweest. De naam van de markt is AP Xinyang Fashion and Gifts Market. Hier moet je stevig onderhandelen over de prijs. De prijs kun je laten dalen van 50% tot zelfs 75% van de originele prijs. Eigenlijk is de normale prijs al erg goedkoop en dan kun je ook nog verder onderhandelen. De meeste winkeltjes verkopen wel veel van dezelfde spullen. Het is wel grappig om dit even te zien en een beetje te onderhandelen.

Verder ben ik naar een klein dorpje geweest wat eigenlijk een onderdeel van Shanghai is geworden. Door de groei van Shanghai is het eigenlijk geen apart dorpje meer. Het dorpje heet Qibao. Maar in het dorpje waren een hoop kleine winkeltje waar je spullen kunt kopen. Er waren ook een hoop Chinezen. In de metro tijdens de spits is het druk, maar dit was ook wel pittig. Dus Chinezen in allerlei soorten en maten kun je hier ook bekijken, tijdens een nationale vakantie. Verder loopt er een riviertje door het dorpje en er zijn verschillende bruggetjes. Het ziet er dus wel mooi uit. Net als in Venetië kun je hier een rondje varen met een bootje. Alleen het water was niet echt helder. Dit zal wel komen door alle vrachtschepen, die langs Shanghai varen. Het milieu is hier niet zo belangrijk als in Nederland.

De rest van de week heb ik niet zoveel bijzonders gedaan. Ik heb een beetje series gekeken, zoals Breaking Bad, Spartacus en wat films. Je hoeft hier niet te downloaden, want dat doe de Chinezen voor je en dan kun je voor een goedkoop prijsje de nieuwste films kopen. Verder heb ik nog bij een aantal Europese restaurants gegeten. Zo af en toe is het toch wel makkelijk om gewoon met mes en vork te eten. Nu is het weer hier ook wat minder, omdat er een tyfoon lang Shanghai komt. Gelukkig is deze niet precies over Shanghai gekomen, maar de steden naast Shanghai hadden er wel veel last van. Maar op de 15e verdieping heb je toch niet zo snel last van het water.

Ik ga morgen maar weer eens aan het werk, na deze nationale vakantie. Het werk is nog steeds niet echt boeiend, maar ik maak er maar het beste van. Verder ga ik op vrijdag maar eens kijken of er nog relaxte Nederlanders in Shanghai wonen en nog even een ticket boeken zodat ik met kerst en oud & nieuw in het vertrouwde Nederland kan zijn.

Groeten,
Christian

• 13 Oktober 2013 - 19:21

Patricia:

Hey,

Het blijft heel bijzonder om over al je belevenissen in en rondom Shanghai te lezen!
    Voor jou is het weer daar misschien wel niet zo goed meer, maar wel een fijn dat je op de 15e verdieping niet zo snel natte voeten krijgt. In NL hebben ze dit weekend op sommige plekken in de laatste 24 uur 90 mm regen gehad! Gelukkig viel het bij ons mee, maar volgens Luna kun je buiten beter mijden! ;-)
    Kan me voorstellen dat het soms heel fijn is om weer eens met een mes en een vork te eten. Het zal wel wennen zijn als je straks met kerst en oud&nieuw weer in Nederland bent.
    Ik hoop dat het goed gaat met het Chinees leren en dat je nog veel mooie avonturen mag beleven!!

Veel liefs,
    Marijke, Gerard, Patricia, Grover & Luna

• 14 Oktober 2013 - 14:21

Linda:

He Christian,

Leuk om te lezen en mooie foto's!
    Hopleijk zie je nog veel mooie dingen en wordt het werk steeds leuker!

groeten Linda