Belevenissen China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu Belevenissen China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Christian Bruijn - WaarBenJij.nu

Belevenissen China

Door: Christian de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Christian

11 Mei 2014 | China, Sjanghai

Goededag,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste update heb geschreven. De laatste maanden heb ik voornamelijk gewerkt, dus niet zo gek veel beleefd. Nu wordt het weer wat beter weer, dus dan kan ik weer wat steden gaan bezoeken. De laatste maanden waren erg druk met de gewone werkzaamheden in supply en demand planning. Ik heb nu de supply planning werkzaamheden grotendeels overgedragen. Ik ben nu alleen nog eind verantwoordelijk voor het servicelevel en het voorraad niveau. Voor de rest is de system test van de twee nieuwe regionale destributiecentrums goed verlopen. We hadden wat problemen met de connectie tussen de logistiek service provider en het systeem van Beiersdorf. Dit is nu allemaal opgelost. Sinds het begin van de maand zijn we live met het regionale distributie centrum in Chengdu. Dus nu is het hopen dat mijn forecast voor dit distributie centrum klopt. Ik heb namelijk geen flauw idee wat voor een plaats het is. Over twee maanden gaan we live met het laatste distributiecentrum in Wuhan, dus hiervoor zijn nu de voorbereidingen begonnen. Wuhan is een geheel nieuw distributiecentrum, dus het wordt de komende twee maanden nog een uitdaging.

Begin van het jaar hadden we met Beiersdorf een supply chain workshop. Hierin werden de doelen van de verschillende afdelingen gedeeld. De sheets waren in het Engels, dus ik weet de targets. Voor de rest was alles in het Chinees, dus hiervan heb ik niet zoveel meegekregen. Het is wel een voordeel dat ik niet hoef mee te doen aan de post-it ideeën. In de avond was er een uitje geregeld. We gingen met zijn allen op een boot varen over de rivier (HuangPu River) bij de Bund. Het was mooi om de Bund vanaf het water te zien. Je kon op de boot wat eten en er was een soort casino opgezet. Hier kon je met nep geld gokken. Op de boot werd de afsluiting van het vorige jaar gevierd en er werden prijzen uitgereikt. Als een van de beste werknemers kreeg ik ook een prijs.

Naast het werk heb ik af en toe ook nog wat toeristisch dingen in Shanghai bezocht. Midden in Shanghai staat er een kathedraal tussen alles wolkenkrabbers. Dit is wel bijzonder want je verwacht dat niet. De kathedraal ziet er wel mooi uit dus ik heb hiervan een fotootje toegevoegd.

Een maand geleden kwam Kalle Rasmussen (Demand planning – BDF Hamburg) op bezoek om de mensen in de Far East regio een forecasting training te geven. Op vrijdag avond mocht ik mee voor een avond uit. Gedurende deze week was er ook een IBF forecasting meeting in Shanghai. We zijn toen gaan eten met aantal demand planning experts bij Mr. & Mrs. Bund. Dit is de nummer 43 van de 50 beste restaurant van de wereld. Het was wel even leuk om daar te eten, tussen de rijkste mensen van Shanghai. Daarnaast zijn we naar een discotheek: Mint geweest. Ze hebben in de club en grote tank met haaien wat wel leuk was om te zien. Al met al was het leuk avondje uit.

Na een aantal maanden in China geweest te zijn, kon ik weer een paar dagen naar Nederland. Met Pasen was het leuk om weer even terug te zijn. Ik ben een avondje weten eten mee collega’s van Beiersdorf Nederland en dat was erg gezellig. Verder was het leuk om met Pasen de familie te zien. Ik was in mijn tijd in Shanghai oom geworden. Dus ik kon Luuk, de zoon van mijn zus eindelijk in het echt zien. Na een paar dagen weer helemaal gewend te zijn aan de frisse lucht, moest ik helaas weer terug naar China.

Vorig weekend begon het hier eindelijk lente te worden. Vorige week vrijdag was het 25 graden en zaterdag 30 graden. Ik was die dagen vrij, want er was een nationale feestdag. Op donderdag, vrijdag en zaterdag waren we vrij. De laatste week moest ik van zondag tot vrijdag werken. Het is een beetje vreemd dat Chinezen het vakantie noemen, terwijl het maar 1 dag vrij was. De eerste dag heb ik wat parken bezocht in Shanghai (Changshou Park & Mengqing Park) en bij M50 geweest. M50 is een gebied waar allerlei kunstenaar hun werk laten zijn. De tweede dag ben ik bij een iets grote stadspark geweest. (Zhongshang Park) Met het mooie weer is het hier wel relaxed om naar een park te gaan, want dat is zo’n beetje het gezondste gebied in Shanghai.

Volgende week ga ik op bezoek in Wuhan en ga ik mee met een outing. De week erna is een andere outing van Shanghai. Deze outings zijn bedoeld voor sight seeing en teambuilden. Dus ik ben benieuwd wat allemaal inhoud. Verder komt mijn zusje nog langs in juni om het luxe leven van een expat mee te maken. We gaan dan even naar Beijing om daar alles te bekijken. In mijn volgende blog zal ik hier meer over vertellen.

• 11 Mei 2014 - 11:55

Ouders:

Christian mede namens moeder bedankt voor je geweldig moederdag cadeau

• 11 Mei 2014 - 17:54

Tim: